tisdag 12 maj 2015

Farornas Flod - ett flodbaserat äventyrsupplement till rollspelet Symbaroum

Äventyrarna kommer förr eller senare att vilja ge sig in i Davokars lövsalar, och vad finns det för bättre sätt att ta sig fram i snårskogen än längs dess vattenvägar? Fart och relativ trygghet är två av fördelarna, medan vassa stenar strax under ytan, strida strömmar och överfall av både förstyggade bestar och vilda alver är några av nackdelarna med att segla längs floderna.

Bild: jarnringen.com

Nedan följer en lisa med händelser och platser båtresenärerna kan stöta på under färden. Om ni spelar äventyrslandskapet ”Flodgudinnans Förbannelse” som publicerades i Fenix nr. 2-2015 och färden går genom någorlunda vilda landskap kan de med fördel användas för att göra resan minnesevärd, lägg till den kursiva texten för att göra resan mer dödlig.

Lyssna gärna på spåret Swamplandia på den utmärkta bakgrundsmusiksidan tabletopaudio.com medan ni upplever Farornas Flod.

Slå en sexsidig tärning eller välj själv från listan nedan. Antagligen kommer varje händelse bara hända en gång, så det kan vara bra att sätta ett litet märke bredvid de som redan har hänt.

1
En bränd husbåt ligger vid sidan av floden. Den anfölls av alver för länge sedan, vilket förkolnade pilskaft kan vittna om. I kajutan finns en vacker men ärjad skål av koppar, värd 2 daler. Några skelettdelar finns kvar efter de som reste med båten; en nybyggarfamilj på väg mot skogens djup. Ett par nybyggare har bevarats under gyttjan och reser sig ur vattnet som Dragouler(s.230*), fortfarande i tron om att de lever och slåss för sina liv!

2
Båten måste bäras över grunt vatten och sten. En grupp Försommaralver (s.204) passar på att överfalla medan båten bärs över. De ger sig av så fort någon av dem skadas.

3
Barbarer med plundrade Ambriska smycken och en stor järnring på ett standar kommer seglande i en stor flodbåt av svart trä. En av dem är barnet som överlevde mar-attacken från händelse 2. Barbarena är på krigsstigen och anfaller; de har värden som Bykrigare (s. 216).

4
En sidoflod leder till ett överväxt träskhus. Under golvet finns ett gömställe där någon verkar ha levt ensam länge – det finns 63 streck på en av väggarna. Utanför finns tre gravar. Maror bröt sig in här för länge sedan och dödade familjen, sånär som på ett av barnen som gömde sig under golvet där hon levde för att sedan bege sig ensam ut i skogen. En flock Kränkor(s.225) samlas på taket och flyger efter båten, de kraxar hungrigt innan de dyker mot resenärerna.

5
Båten fastnar i undervegetationen strax under vattenytan. En Vattenkanaran (värden som Kanaran(s.223) det krävs två lyckade slag mot Vaksam för att upptäcka den under vattnat) lurar i det grumliga vattnet och drar ner den som trampar in i dess revir.

6
En häxa bor en bit in från floden. Hon försöker få äventyrarna att övernatta i hennes enkla glänta. Häxan är galen och försöker döda dem i sömnen tillsammans med sin Bjära. Hon behärskar Bända Vilja, Örtrankor och Förhäxa till novisnivå.

Ladda ner som PDF här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar